De 10 meest gemaakte fouten op een contactpagina

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wil jij jouw contactpagina optimaliseren?

Check deze 10 tips om het maximale uit je contactpagina te halen!

1e fout

De contactpagina een andere naam geven zoals offerte aanvragen

Bij Nederlandse websites komt het nog wel eens voor dat mensen het contactformulier bijvoorbeeld ‘offerte aanvragen’ of ‘aanmelden’ noemen. Die pagina’s zijn ook belangrijk maar je wilt altijd een pagina hebben die ‘contact’ heet.

Niet iedereen is namelijk klaar om een offerte aan te vragen of zich aan te melden. Maak het laagdrempelig voor mensen om contact met je op te nemen.

Bij Engelse websites zie je vaker dat de contactpagina een ‘fancy’ naam heeft zoals ‘Get in touch with us’ of iets in de richting van ‘Say hello to us’. Ook dit wil je eigenlijk mijden. Mensen zijn dit namelijk niet gewend en dit zegt weinig over de content die op de website staat.

In beide gevallen is het lastig voor mensen die de contactpagina zoeken binnen de zoekfunctie op je website om te contactpagina te vinden. want de pagina genaamd ‘contact’ bestaat niet.

De contactpagina alleen benoemen in de footer en niet in het menu

De contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s van je website. Een goed gevulde contactpagina schept vertrouwen, laat zien dat mensen je gemakkelijk kunnen contacten en is handig voor bestaande relaties omdat ze bijvoorbeeld je KVK-nummer snel kunnen vinden.

Zorg er dus altijd voor dat je contactpagina in het menu staat. En nee, de pagina in een dropdown zetten telt ook niet. De contactpagina moet echt zichtbaar in het menu staan.

2e fout

3e fout

Een formulier dat niet bestaat of niet werkt

Je ziet vaak onduidelijkheid over wat er minimaal op een contactpagina moet staan. Dit hoort er absoluut wel op te staan:

  • Contactgegevens
  • Adresgegevens
  • Formulier

En die laatste, die ontbreekt veelvuldig! ‘Als ze me willen bereiken, dan bellen ze maar’ is een vaak genoemd argument. Niet iedereen durft, wilt of kan direct contact met je opnemen. Vergeet niet dat niet iedereen is zoals jij bent.

Een formulier zorgt er dus voor dat je meteen wat contactinformatie hebt, dat mensen op een laagdrempelige manier contact met je kunnen opnemen en dat ze je bijvoorbeeld eerst een vraag kunnen stellen.

Geen contactgegevens, maar alleen een formulier

We draaien fout 3 nu even compleet om. Want het komt ook voor dat websites wel een formulier hebben, maar geen contactgegevens.

Dat betekent dat er dus geen directe communicatie mogelijk is en dat is een gemiste kans. Want misschien heeft die ene grote lead je telefoonnummer niet opgeslagen of misschien wilt de krant je wel bellen om te vragen wat jouw mening is over een bepaald onderwerp.

Jij wilt toch ook geen zaken doen met een bedrijf dat je niet kan bellen bij problemen?

4e fout

5e fout

Niet voor mobiel geoptimaliseerd formulier

Heb je ooit op je contactpagina gekeken of deze geoptimaliseerd was voor de mobiel. Mocht dat niet zo zijn, doe dat dan alsnog. Het komt vaak genoeg voor dat de invulvelden te ver doorlopen, bepaalde titels scheef staan of dat de Captcha niet aanklikbaar is.

Controleer dan meteen ook of het formulier op tablet ook goed werkt en er goed uitziet!

Te veel velden in het formulier

Nee, het is niet nodig en het mag ook niet om mensen hun huisadres, BSN, wachtwoord van Hyves en de naam van hun eerste huisdier te vragen (gebruikt niet iedereen op aarde die laatste voor hun wachtwoord + eigen geboortedatum?).

Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Zorg altijd dat je het minimale vraagt om het maximale eruit te halen. De regel die ik heb is: zo kort mogelijk en het liefst zo min mogelijk velden.

Heb je alleen een naam, telefoonnummer en een foto van bijvoorbeeld de keuken nodig? Blijf daar dan bij. Ga niet op voorhand alle afmetingen, gewenste materialen, en inbouwdatum vragen.

Dit bespreek je toch altijd telefonisch of wanneer je langsgaat. Zorg dat het eerste contactmoment zo soepel en zo eenvoudig mogelijk gaat.

6e fout

7e fout

Te weinig velden in het formulier

Naast het teveel aan velden is er ook de mogelijkheid om te weinig velden te hebben. Huh, bestaat dat? Ja, dat bestaat!

Vaak zie ik namelijk dat mensen alleen de optie geven om een telefoonnummer achter te laten of alleen een mailadres bij inschrijven op een nieuwsbrief.

Ja, je wilt dat het zo makkelijk mogelijk gaat, maar je wilt de essentiële informatie wel krijgen. Zonder voornaam kan je je mails niet personaliseren en dat is een gemiste kans.

En als je een lead belt, dan wil je toch weten wie je gaat bellen? Dan kan je je namelijk goed voorbereiden op het gesprek en onderzoek doen naar de partij die je tegenover je hebt zitten.

Actieknop die niet voldoende opvalt of onder de vouw staat

Uiteindelijk wil je maar een ding wanneer mensen op je pagina zitten met het formulier. Dat is namelijk het formulier invullen EN verzenden.

Als je actieknop niet voldoende opvalt omdat de kleur niet opvallend genoeg is of omdat er meerdere knoppen in de buurt van de verzenden-knop zit, dan kan dit ervoor zorgen dat mensen het formulier wel invullen, maar ‘m toch niet verzenden.

Zorg er daarom altijd voor dat de actieknop past bij de huisstijl van je actieknop. Wanneer jij overal oranje gebruikt voor je actieknop, zorg dan dat de knop van het formulier ook oranje is.

Dan weten mensen wat ze kunnen verwachten. Zorg er daarnaast ook voor dat de actieknop boven de vouw staat en dat de knop altijd in beeld is. Dan hoeven potentiële klanten niet te zoeken.

8e fout

9e fout

Telefoonnummers en mailadressen die niet klikbaar zijn

Deze fout op de contactpagina zie ik echt nog dagelijks fout gaan. Een mailadres en een telefoonnummer die niet klikbaar zijn.

Hoe vervelend is dat. Je wilt met een bedrijf zaken doen en ze contacten. Je klikt op het telefoonnummer en er gebeurt niks. Vervolgens moet je het nummer kopiëren en plakken om ‘m te kunnen bellen (als je al weet hoe dat moet, want ik denk niet dat mijn moeder dit kan).

Een grotere conversiekiller is er in mijn ogen niet. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zorg er altijd voor dat contact opnemen met je bedrijf zo makkelijk mogelijk is.

Geen bevestiging mailen wanneer mensen het formulier hebben ingevuld

Ik denk dat je deze fout zelf ook wel herkent. Je hebt zojuist ergens een klacht ingediend, een vraag gesteld of bijvoorbeeld een bestelling gedaan.

Het ging allemaal wel heel soepel, je klikte op de actieknop en zag nergens een melding van ‘het formulier is goed verzonden’. Je controleert vervolgens je mailbox en ook daar zie je geen bevestiging staan.

Hé. Heb ik het nou wel goed gegaan? Is het mailtje goed ontvangen? Omdat je twijfelt ga je toch maar even bellen of nog een mailtje er achteraan sturen.

En wat blijkt? Ja hoor, het mailtje is in goede orde ontvangen. Alleen die partij stuurt geen automatische bevestigingsmails.

Dat is een gemiste kans. Daar konden ze namelijk nogmaals hun bedrijf promoten, USP’s met je delen of op een leuke manier aan branding doen.

10e fout

1e fout

De contactpagina een andere naam geven zoals offerte aanvragen

Bij Nederlandse websites komt het nog wel eens voor dat mensen het contactformulier bijvoorbeeld ‘offerte aanvragen’ of ‘aanmelden’ noemen. Die pagina’s zijn ook belangrijk maar je wilt altijd een pagina hebben die ‘contact’ heet.

Niet iedereen is namelijk klaar om een offerte aan te vragen of zich aan te melden. Maak het laagdrempelig voor mensen om contact met je op te nemen.

Bij Engelse websites zie je vaker dat de contactpagina een ‘fancy’ naam heeft zoals ‘Get in touch with us’ of iets in de richting van ‘Say hello to us’. Ook dit wil je eigenlijk mijden. Mensen zijn dit namelijk niet gewend en dit zegt weinig over de content die op de website staat.

In beide gevallen is het lastig voor mensen die de contactpagina zoeken binnen de zoekfunctie op je website om te contactpagina te vinden. want de pagina genaamd ‘contact’ bestaat niet.

2e fout

De contactpagina alleen benoemen in de footer en niet in het menu

De contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s van je website. Een goed gevulde contactpagina schept vertrouwen, laat zien dat mensen je gemakkelijk kunnen contacten en is handig voor bestaande relaties omdat ze bijvoorbeeld je KVK-nummer snel kunnen vinden.

Zorg er dus altijd voor dat je contactpagina in het menu staat. En nee, de pagina in een dropdown zetten telt ook niet. De contactpagina moet echt zichtbaar in het menu staan.

3e fout

Een formulier dat niet bestaat of niet werkt

Je ziet vaak onduidelijkheid over wat er minimaal op een contactpagina moet staan. Dit hoort er absoluut wel op te staan:

  • Contactgegevens
  • Adresgegevens
  • Formulier

En die laatste, die ontbreekt veelvuldig! ‘Als ze me willen bereiken, dan bellen ze maar’ is een vaak genoemd argument. Niet iedereen durft, wilt of kan direct contact met je opnemen. Vergeet niet dat niet iedereen is zoals jij bent.

Een formulier zorgt er dus voor dat je meteen wat contactinformatie hebt, dat mensen op een laagdrempelige manier contact met je kunnen opnemen en dat ze je bijvoorbeeld eerst een vraag kunnen stellen.

4e fout

Geen contactgegevens, maar alleen een formulier

We draaien fout 3 nu even compleet om. Want het komt ook voor dat websites wel een formulier hebben, maar geen contactgegevens.

Dat betekent dat er dus geen directe communicatie mogelijk is en dat is een gemiste kans. Want misschien heeft die ene grote lead je telefoonnummer niet opgeslagen of misschien wilt de krant je wel bellen om te vragen wat jouw mening is over een bepaald onderwerp.

Jij wilt toch ook geen zaken doen met een bedrijf dat je niet kan bellen bij problemen?

5e fout

Niet voor mobiel geoptimaliseerd formulier

Heb je ooit op je contactpagina gekeken of deze geoptimaliseerd was voor de mobiel. Mocht dat niet zo zijn, doe dat dan alsnog. Het komt vaak genoeg voor dat de invulvelden te ver doorlopen, bepaalde titels scheef staan of dat de Captcha niet aanklikbaar is.

Controleer dan meteen ook of het formulier op tablet ook goed werkt en er goed uitziet!

6e fout

Te veel velden in het formulier

Nee, het is niet nodig en het mag ook niet om mensen hun huisadres, BSN, wachtwoord van Hyves en de naam van hun eerste huisdier te vragen (gebruikt niet iedereen op aarde die laatste voor hun wachtwoord + eigen geboortedatum?).

Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Zorg altijd dat je het minimale vraagt om het maximale eruit te halen. De regel die ik heb is: zo kort mogelijk en het liefst zo min mogelijk velden.

Heb je alleen een naam, telefoonnummer en een foto van bijvoorbeeld de keuken nodig? Blijf daar dan bij. Ga niet op voorhand alle afmetingen, gewenste materialen, en inbouwdatum vragen.

Dit bespreek je toch altijd telefonisch of wanneer je langsgaat. Zorg dat het eerste contactmoment zo soepel en zo eenvoudig mogelijk gaat.

7e fout

Te weinig velden in het formulier

Naast het teveel aan velden is er ook de mogelijkheid om te weinig velden te hebben. Huh, bestaat dat? Ja, dat bestaat!

Vaak zie ik namelijk dat mensen alleen de optie geven om een telefoonnummer achter te laten of alleen een mailadres bij inschrijven op een nieuwsbrief.

Ja, je wilt dat het zo makkelijk mogelijk gaat, maar je wilt de essentiële informatie wel krijgen. Zonder voornaam kan je je mails niet personaliseren en dat is een gemiste kans.

En als je een lead belt, dan wil je toch weten wie je gaat bellen? Dan kan je je namelijk goed voorbereiden op het gesprek en onderzoek doen naar de partij die je tegenover je hebt zitten.

8e fout

Actieknop die niet voldoende opvalt of onder de vouw staat

Uiteindelijk wil je maar een ding wanneer mensen op je pagina zitten met het formulier. Dat is namelijk het formulier invullen EN verzenden.

Als je actieknop niet voldoende opvalt omdat de kleur niet opvallend genoeg is of omdat er meerdere knoppen in de buurt van de verzenden-knop zit, dan kan dit ervoor zorgen dat mensen het formulier wel invullen, maar ‘m toch niet verzenden.

Zorg er daarom altijd voor dat de actieknop past bij de huisstijl van je actieknop. Wanneer jij overal oranje gebruikt voor je actieknop, zorg dan dat de knop van het formulier ook oranje is.

Dan weten mensen wat ze kunnen verwachten. Zorg er daarnaast ook voor dat de actieknop boven de vouw staat en dat de knop altijd in beeld is. Dan hoeven potentiële klanten niet te zoeken.

9e fout

Telefoonnummers en mailadressen die niet klikbaar zijn

Deze fout op de contactpagina zie ik echt nog dagelijks fout gaan. Een mailadres en een telefoonnummer die niet klikbaar zijn.

Hoe vervelend is dat. Je wilt met een bedrijf zaken doen en ze contacten. Je klikt op het telefoonnummer en er gebeurt niks. Vervolgens moet je het nummer kopiëren en plakken om ‘m te kunnen bellen (als je al weet hoe dat moet, want ik denk niet dat mijn moeder dit kan).

Een grotere conversiekiller is er in mijn ogen niet. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zorg er altijd voor dat contact opnemen met je bedrijf zo makkelijk mogelijk is.

10e fout

Geen bevestiging mailen wanneer mensen het formulier hebben ingevuld

Ik denk dat je deze fout zelf ook wel herkent. Je hebt zojuist ergens een klacht ingediend, een vraag gesteld of bijvoorbeeld een bestelling gedaan.

Het ging allemaal wel heel soepel, je klikte op de actieknop en zag nergens een melding van ‘het formulier is goed verzonden’. Je controleert vervolgens je mailbox en ook daar zie je geen bevestiging staan.

Hé. Heb ik het nou wel goed gegaan? Is het mailtje goed ontvangen? Omdat je twijfelt ga je toch maar even bellen of nog een mailtje er achteraan sturen.

En wat blijkt? Ja hoor, het mailtje is in goede orde ontvangen. Alleen die partij stuurt geen automatische bevestigingsmails.

Dat is een gemiste kans. Daar konden ze namelijk nogmaals hun bedrijf promoten, USP’s met je delen of op een leuke manier aan branding doen.

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content

Klantcase

Websitecase: Theaterhotel Venlo

Tussen de trotse rivier de Maas en het eeuwenoude Venlose stadhuis ligt Theaterhotel Venlo. Volledig